Kejsinkine postrehy

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

O tom, čo Bratislavčania nechápu

...nie žeby boli úplne sprostí, ale to čo oni berú ako samozrejmé, ostatní nemajú...
Minule mi jeden blavák do iného blogu napísal, že čo som to za hlupaňu, keď si neviem nájsť lepšie platenú brigádu ako 40,- Sk na hodinu a ako je možné spoliehať sa na to, že si prácu nájdem vďaka titulu a nie vďaka svojej osobnosti....

Blavák to nemôže pochopiť. Áno, aj u nás sa dá nájsť brigáda lepšie hodnotená. Lenže buď ide o nočné (čo popri škole nezvládam) alebo o promotérky (kam ma nevezmú, lebo nespĺňam štandard krásnych dlhonohých ceckatých blondýnok, ktoré by upútali pohľady okoloidúcich) alebo sú to napríklad práce za pokladňou, z ktorých ma rozbolí hlava hneď po polhodinke. Všetky tieto brigády sú navyše veľmi dočasné a ja potrebujem skôr trvalý príjem, aj keď nižší. Hej v Blave brigádujú ľudia od 70Sk/hod hore, lenže to je Blava a nie ostatné mestá. Navyše tam, keď sa človek prejde po meste, hádžu mu ponuky z okien, len aby ho zamestnali. U nás si brigádu treba zháňať. A ak nemáte dobrých známych, tak sa musíte spoliehať na študentské centrá a nechať sa zdierať. Kamarát minule robil v hračkárstve. Odpracoval viac ako 80 hodín a dostal necelé 2 tisícky...si to spočítajte. To je asi okolo 25 Sk/hod. A to sa tam nadrel, dokladal tovar, predával...domov chodil ustatý ako kôň. Blavák toto pochopiť nemôže.

A druhá vec. Ja som v tom blogu spomínala, že dúfam, že mi titul a dokončená vysoká aspoň trochu pomôžu pri získaní práce. Keďže v našom meste je značná nezamestnanosť, človek so strednou školou to ďaleko nedotiahne. Možno ak sa mu pošťastí alebo má známych alebo sa odsťahuje. Ale väčšina mojich kamarátov nepracuje nie preto, že by nechceli, ale nikde ich nevezmú, keďže nemajú ani prax a ani titul. Nejde o to, že sa spolieham na titul. Ide o to, že čím viac toho nazbieram (certifikáty, školenia, jazyky aj titul z VŠ), tým väčšiu šancu sa zamestnať budem mať. Kamarátka v Bratislave študujúca si hneď po skončení školy našla skvele platenú prácu. Nie preto, že by bola super skvelá (aj keď je veľmi inteligentná a šikovná), ale hlavne preto, že si mohla vybrať asi z 10 ponúk. Na všetky z tých desiatich miest by ju vzali. U nás to tak nefunguje. U nás pošlete 1000 x životopis na rôzne ponuky, možno z 220 tich sa vám ozvú. Z toho tak asi 100 už má vybratých, ale musia urobiť oficiálny konkurz a zo zvyšných 120 vám povedia, že nespĺňate ich kritériá. Najdôležitejšie z tých kritérií pre človeka, čo práve končí školu je asi tá prax. Tam je problém. Nemám ju a ani nebudem, kým ma niekde nezamestnajú!!!! A prax zo strednej alebo výšky mi nikde nevezmú, lebo ju pokladajú za flákanie sa a ulievanie zo školy a nie ako vážnu prax. Je pravda, že väčšina ľudí nemala vážnu prax, ale predsa...

A potom mi nejaký blavák ešte povie, že východniari im tam v Blave kradnú prácu... No jasné, že áno. Lebo blaváci sú zlenivetí a tak tam prídu šikovní východniari a prácu dostanú. Lenže ja nechcem bývať v Blave. To mesto mi je nesympatické. Ale tu u nás to zase nevyzerá veľmi sľubne s prácou. Tak čo mám robiť?

Moje postrehy | stály odkaz

Komentáre

  1. no
    na zaciatku musis robit kompromisy sama v sebe a skusit cestu, ktora ti pripada najschodnejsia.. neskor mozes ist do politiky a zmenit situaciu na slovensku, alebo zacat podnikat, stat sa zamestnavatelom a tak menit situaciu, alebo... alebo...
    publikované: 28.01.2007 11:11:10 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Gratulujem, je z teba "Blaváčka"
    Som z Bratislavy, nie som Blavák. Ale tým, čo si napísala sa stala z teba Blaváčka. Si rovnako zaujatá ako "Blaváci", hádžeš nás všetky do jedného vreca, ako podľa teba hádžeme my vás mimo-bratislavských. Ja som posledné prázdniny brigádoval v sklade za 50Sk/h. Aj tu keď chceš v lete lepšiu brigádu, potrebuješ známosti. A neuveríš - je tu veľa mimo-bratislavských (nielen z východu), ktorí nám tu brigádu "berú". Ak sa im tá Bratislava nepáči, prečo sem chodia? Študujem na VŠ kvôli titulu, aby som si našiel potom lepšie zamestnanie. Veľa kamarátov malo problém po škole nájsť zamestnanie. Tiež nechcem robiť za pokladňou v hypermarkete, alebo v istej automobilke sa zodrať a robiť x hodín denne(aj keď za 70Sk/h). A ponuky na prácu mi nepadajú na hlavu, ale je pravda, že som šikovný a ovládam pár vecí, čo iní nie - takže to môžem zúžitkovať pri hľadaní práce.
    Skús byť nabudúce trochu menej zaujatá a nehádž nás všetkých do jedného vreca. Teraz poznáš aspoň jedného "neblaváka" (a pritom bratislavčana), čo si nemyslí, že robota ti príde len tak, sama od seba ;)
    publikované: 28.01.2007 11:19:43 | autor: shaggy (e-mail, web, autorizovaný)
  3. fakt je, ze ten clanok je trosku prehnany
    urcite ani v Bratislave nepadaju ludom pecene holuby na hlavu, ale plati, ze to maju lahsie a ze vacsina vobec nema ani potuchy ako sa zije na vychode... ale co najviac milujem, ked ma nejaky urazi len tak mimochodom, sak co, ty si z vychodu, vychod jak vychod... tak len aby ste v Bratislave vedeli, Slovensko sa nekonci Kosicami, nebyvame v zemlankach a nekradneme vam pracu, pretoze zijeme v jednom state a to, ze sme vyrastali na vychode Slovenska neznamena, ze nemame pravo na sebarealizaciu, ktorej sa nam tu bohuzial velmi nedostane
    publikované: 28.01.2007 11:31:50 | autor: Lemy (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Pri čítaní článku
    som pôvodne myslel, že napíšem: "tak príď po škole do Bratislavy. Východniari isto prácu nekradnú, pretože my Bratislavčania nemáme na ňu žiadne prednostné zákonné ani etické právo." Lenže, ak je Ti mesto nesympatické tak nič (možno by si mohla napísať čo to presne znamená). A viem si predstaviť, že ľudia nie vždy chápu situáciu toho druhého. Prosto o nej nevedia.
    publikované: 28.01.2007 11:53:43 | autor: Peťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. omg
    podobne porovnania ma vzdy zdvihnu z kresla. som z bratislavy, mam dve vysoke, ukoncene simultanne a a ovladam styri svetove jazyky, a podobne ako kopa mojich priatelov, ci uz cezpolnych alebo domacich, sme si tu pracu hladali hodnu chvilu. takze by ma zaujimalo, kde si kamaratka tak skvelu pracu nasla, ak neslo o IT biznis.

    a s tymi predsudkami je to ako vsade. inteligentny clovek nekastuje v style bratislava versus zvysok sveta, a to obojstranne. to na margo toho, kto je aka povaha.

    a co sa tyka kvality zivota, tiez treba pozriet aj na druhu stranu mince, napriklad provnat vysku vydavkov (najom, kupa nehnutelnosti, sluzby)
    publikované: 28.01.2007 11:59:27 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Re
    a pamatam si tiez casy, ked som mala od roznasania novin zniceny chrbat (40 sk/hod) a robila vselibarsco ine, ziadnu slavu, az do cias, kedy som si konecne zohnala slusne platenu prekladatelsku pracu. ak niekto da stiplavy koment do blogu, mozno je naozaj hypergenialny, mozno ma lepsie kontakty nez som mala ja, mozno cokolvek ine :) ale zovseobecnit z podobnych komentov situaciu v celom meste ..?

    ja viem, ze mimo BA to nie je sranda, mam pol rodiny z vychodu a hrdo sa k nim hlasim. ale lahke to nie je ani tu. niekedy mam pocit, ze sa o BA siria chyry ako o utopickom mieste, kde to ide vsetko akosi samozrejme, staci len dojst. a spomeniem si na moje tri prace a standardne makanie do tretej do rana a stavam sa poloagresivnou :)

    po skonceni skoly, hoci v Bratislave, som rozmyslala a nariekala podobne ako Ty (napr na margo praxe). o regione to nie je ..
    publikované: 28.01.2007 12:22:20 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Môžem len súhlasiť
    Nemám rád zovšeobecňovanie. Priznám sa, že často som povedal "sprostý východniar", ale rovnako poviem aj "typická blaváčka". Používam to hlavne, keď chcem uraziť konkrétneho človeka, pretože viem, že to na neho zaberie najviac.
    A neviem, prečo si myslíte o nás čo žijeme v BA, že tu máme raj na Zemi. Narážate na priemerný plat v Bratislave? Do priemerného platu v BA sa započítava plat poslancov, vysokopostavených štátnych úradníkov a šéfov nadnárodných koncernov, ktoré majú sídlo práve v BA. A obyčajný človek, ktorý má o 2 tisícky vyšší plat ako niekto s porovnateľným zamestnaním na východe Slovenska potom vyzerá ako najväčší milionár. A pritom tie 2 tisícky naviac v BA znamenajú na druhej strane vyššie nájomné, vyššie náklady na život, na dopravu... Neuvedomujete si to, ale je to tak.
    Minule sa v jednom rádiu pýtali ľudí, čo im vadí na bratislavčanoch a jedna odpoveď bola - Že sa sprchujú každý deň. To je tak - kto chce psa biť, palicu si nájde ;)
    Pekný deň všetkým, bratislavčanom aj mimo-bratislavským :)
    publikované: 28.01.2007 12:50:23 | autor: shaggy (e-mail, web, autorizovaný)
  8. No tak,
    sa predsa nebudem predbiehať v tom, kto sa má horšie :)
    publikované: 28.01.2007 12:53:35 | autor: Peťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. re
    tu predsa nejde o to, kto sa ma horsie :) povedzme len snaha o korekciu predstav - alebo pohlad z druhej strany? :)

    vsetkym pekny den.
    publikované: 28.01.2007 13:20:29 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  10. asi sa treba zmierit s touto rivalitou
    funguje vsade vo svete, je to v ludskej povahe, skupinkovat sa... fakt je, ze vyraz sprosty vychodniar ma dost uraza... ale napriklad staci pozriet predpoved pocasia, mame tri predpovede... pre zapadne Slovensko, pre stredne Slovensko a pre VYCHODNIAROV... my sme proste len vychodniari, nie obyvatelia vychodneho Slovenska a najviac milujem, ked jeden nemenovany moderator, povodom zo Spisskej Novej Vsi o nas hovori ako ho Vyhodnaroch... v zivote som nikoho na vychodnom Slovensku nepocula o sebe povedat, ze je vyhodnar. Dalsia uzasna vec su spravy na Funku v udajnej vychodniarcine, uz som mala sto chuti im napisat, ze aj ked to znie neuveritelne, celkom dobre rozumieme aj spisovnej slovencine... da sa na to potom pozerat z roznych stran, ze mozno ten nas pocit, ze nas maju za blaznov, nie je len pocit. ...ale tie ceny vam vobe nezavidim, fakt je za za najom a sluzby tam date na nase pomery neskutocne peniaze...
    publikované: 28.01.2007 15:28:54 | autor: Lemy (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. e???
    moja zlata...
    nesuhlasim s tebou, ze sa bez znamosti nezaobides. Ja osobne som reagoval na inzerat do jednej nadnarodnej spolocnosti. Dostal som sa tam cez konkurz. robil som tam sice len 4 mesiace, lebo teraz som odisiel studovat do prahy, ale mozem ti garantovat, ze hodinova mzda bola okolo 300-700 Sk. Za mesacnu vyplatu som isiel na dovolenku a este mi aj nieco ostalo. Vsetko je o prilezitostiach a hladani. Ak si sikovna, dokazes presvedcit, ze aj bez titulu sa na dane miesto hodis prave TY...

    Ad 2 k vychodniarom. Sorry, ale kazdy mame kurva rovnaku startovaciu ciaru. Je jedno ci je clovek z vychodu, zo severu, zo stredu, z juhu, alebo neviem odkial. Ak je sikovny a chce nieco dosiahnut, tak to dokaze. Odisiel som zo Slovenska, zijem v prahe a neverila by si, kolko je tu Slovakov. Na PFUK, je kazdy treti vycodniar. Mam medzi nimi plno kamaratov, su to super ludia a bez problemov tu vyziju nad studentske pomery.
    publikované: 28.01.2007 16:11:16 | autor: xxx2 (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. to xxx2
    sa spytaj, ktory z tych tvojich kamaratov studujucich v Prahe pochadza z beznych pomerov.... to znamena, jeden rodic, ktory zaraba okolo 10000 hrubeho(co uz je maximalny optimizmus) a druhy bez prace a bez naroku na nejaku podporu od statu... nemozem, povedat, ze nemame moznosti, ja tiez studujem, ale studujem vdaka tomu, ze som po skole najprv makala v dvoch robotach na polovicne uvazky, pretoze na cely ta nikto nevezme a zarabala na vysku... no a teraz studujem, uvidime ako dlho budem moct, pretoze stat plati skolne len do 25, ale tie uz budem cochvila mat, kedze som najprv zarabala
    publikované: 28.01.2007 17:19:45 | autor: Lemy (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. oukej, idem odpovedat:)
    no ano, som zaujata, pretoze mam v blave rodinu aj z mojej strany aj z priatelovej a viem ako su na tom oni, nasa rodina mala "startovacie podmienky" rovnake ako nasi...stacilo sa len prestahovat do bratislavy. Teta ma dve deti,slobodna mamina, podla nej biedne platenu pracu (robi predavacku, takze jej celkom aj verim) a kupila si bytik za 1,5 miliona a k tomu auticko. Slobodna mamicka v kosiciach je rada ze zije, pokial nezdedila miliony (co teta nezdedila urcite). Mamkina sesternica zaraba tolko, ze si kupila tri bytiky a teraz dva prenajima, je zatial slobodna a momentalne uz aj nezamestnana, lebo zije z prijmov z tych bytikov... Nikto z nich nerobi v IT podotykam. Priatelova sestra zaraba trikrat tolko co moj priatel a rozdiel je len v tom ze on robi v kosiach a ona v blave...rovnaka firma aj pracovne miesto podotykam. A jej manzel zacal robit s nastupnym platom tridsat litrov a uz sa (po polroku) vypracoval na setdesiat litrov (aj ked uznavam, ze on ma teda taku pracu, ktora je dobre platena aj u nas). Takze podla mna, ak mate najomne o dve tisicky vyssie, energie o dalsie dve...vzdy su to len styri tisicky a plat mate mozno o desat vyssi. Ano beriem,nie vsetci...ale zjavne to je potom uz len neschopnost tych co to nemaju. Preto sikovny vychodniari sa natrepu do bratislavy a maju sa skvele (ako aj priatelova sestra s manzelom). Ako napisal XXX2, tak ked nie ste hlupaci mate super pracu:))
    publikované: 28.01.2007 20:51:05 | autor: kc (e-mail, web, autorizovaný)
  14. a k tomu preco mi je nesympaticka
    hmm...mozno len tym, ze som tam nenatrafila na nic zaujimave, a okrem ludi ktorych poznam (rodina) som tam postretavala samych magorov (teraz nehovorim ze kazdy bratislavcan je magor, len hovorim, ze ked sa prejdete po meste na vela normalnych nenarazite). Najma ked sa ma par typkov spytalo ze ci som z madarska, tak som mala chut ich nakopat do guli...ja osobne totiz prizvuk mam len uplne slaby, takze napriklad v banskej si ho nikto nevsimol...ale ked som neeeehovorila a neeeeposielala kaaaaazdeho doooo riti, tak sa im to zdalo ako po madarsky...to skor oni by sa mali naucit slovensky. No proste. Este aj v cechach sa stretnete s vascim porozumenim ako v blave...tot moja skusenost
    publikované: 28.01.2007 20:54:28 | autor: kc (e-mail, web, autorizovaný)
  15. a este k prehnanosti a rivalite:))
    ano bolo to prehnane, ale bolo to podla toho s cim som sa uz stretka a co mi napisal onen bloger ako koment k mojmu clanku...a on bol bratislavcan.
    Mimochodom hovorit o rivalite, ked si vascina bratislavcanov mysli, ze od bratislavy na vychod uz je ukrajina.... Ako sorry, ale kolko penazi sa vynaklada na zlepsenie podmienok na zapade (teraz nemyslim len blavu) a kolko na vychode...jasne ze vychodniari na blavu nadavaju...
    Tak len tolko...uz sa k tomu nebudem vyjadrovat, ale som rada ze som rozprudila diskusiu:))))
    publikované: 28.01.2007 20:57:42 | autor: kc (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Len poslednú poznámočku...
    Môj otec je s VŠ vzdelaním, pracuje na Univerzite. Moja mama robí v štátnej správe. Nemôžme si dovoliť byt za 1,5 milióna a ani auto nemáme - neviem odkiaľ na to tá slobodná mamička zobrala, ale nie je to normálne. Predavačky tu majú rovnako nízky plat ako kdekoľvek inde.
    A keďže sa trošku vyznám aj do ekonomiky, tak by ste mali vedieť, že väčšina tej časti HDP čo sa v Bratislave vyrobí sa nevracia naspäť do BA, ale rozdeľuje sa medzi celé Slovensko. Bratislava z toho dostáva len malú časť (v pomere na to čo vyrobí). Ale mne to vôbec nevadí. Ak to pomôže Slovensku, som iba rád :)
    publikované: 28.01.2007 21:08:43 | autor: shaggy (e-mail, web, autorizovaný)
  17. re
    suhlas so shaggym. aj na margo poslednej vety.

    a mila KC, bytik za 1,5 je najnizsi standard zo sucasne dostupneho (aj ked na taky som ani nenatrafila momentalne) .. ak ho kupovali pred par rokmi, stale je to low end. momentalne splatila asi uroky. zaujimalo by ma, kedy splati istinu :)) a ak nebrala hypoteku, potom mi prosim daj tip, nech zavesim vzdelanie na klinc a idem rbit predavacku. ale o to tu vlastne ani nejde. podobne predstavy v pedagogike oznacuju aj ako naivne teorie dietata.

    o neschopnosti si piskaj .) som dva roky pravnicka v 1 z top rankingovych pravnickych kancelarii na celom slovensku. mam vlastnu, celkom dobre sa rozbiehajucu firmicku. a ucim na univerzite. priatelia su tiez pomerne sikovni. a aj tak sa praca hladala dlho. ak vidis rozdiel v nakladoch len v dvoch tisickach na najom, potom Ta o par rokov rada privitam do reality. Dovtedy len snivaj, resp zavid ..

    v Bratislave Ta s radostou uvitam. a este radsej budem sledovat blog, ak v nom budes pokracovat :)
    publikované: 28.01.2007 23:47:42 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  18. rekcia
    Moj nazor,
    1.)
    uz oslovenie alebo nazyvanie Bratislavcanov ako blavaci je velmi hlupe a neogabane.
    Rovnako je neogabane nazivat Kosicanov ako Bazmek varos a pd.

    2.)
    ked ta rozboli hlava po polhodine, tak asi s toho, ze to nechces robit alebo sa ti ta praca bridi

    3.)
    vzdelanie, titul, certificates a ostatne su len vstupnym listkom niekde. Ziadnou zarukov, ze budes mat dobre platene miesto

    4.)
    tym dlhonohym a ceckatym nazavid. Je to docasne a stazuj sa na prirodu

    5.)
    a najpodstatnejsie a tiez aj na ostatnych. Vymyslite nieco, zalozte nejaku spolocnost, firmu a pod. Nazamestnavajte sa zamestnavajte druhych. Na to ste studovali a na to ste chodili do skoy a na unioverzity

    6.)
    este poznamka na paci alebo nepaci sa Ti Bratislava. nik Ta nenuti. Vyzera to tak, ze si stale nespokojna. Boli ta hlava, nie si ceckata, mas malo tiutulov, Bratislava sa ti nepaci. Hladaj asi odpoved v sebe a nie na druhych a na druhych veciech.
    Si univerzitne vzdela. Tak to vyuzi alebo chod predavat do supermarketu a svoj titul si vyvez na pokladnu.
    publikované: 29.01.2007 01:47:29 | autor: Bratislavcan (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Uplny suhlas!
    Tak taky super clanok som uz dlho necitala a myslim to vazne! Tam je vystihnuta cela pravda! Naozaj ludia z Bratislavy a celkovo zo zapadu nechapu aky je zivot na zvysku Slovenska. Na vychode si nielenze nenajdete pracu a uz vziadnom pripade brigadu. Mozno pri dobrom stasti v studentskych agenturach za almuznu. .To je ale len pre studentov. Na jedno volne miesto sa hlasi mozno aj viac ako 100 ludi a ked nahodou vas zoberu daju vam minimalnu mzdu!!! A mozete byt radi ze mate aspon pracu. Samozrejme ze musi tam byt prax takze absolventi dovidenia, starsi taktiez bez sance! Napr. moja mamka je sikovna ,vzdelana ,ovlada pracu s pc, mnohorocna prax v administrative, rychlo sa uci ale je uz po 50tke a tym padom nema sancu. Ona nemoze ist do Bratislavi musi sa starat o rodicov co uz su v starsom veku, ma tam byt, ma problemy s kolenami a je na polovicnom invalidnom dochodku. Co ma taky clovek robit??? No poznam mladu zenu 29 rokov prac cca 10 rokov v administrative a aha pracu hlada uz rok a nic a nieje sama. Co jej ostava??? ist do Bratislavy ci chce ci nie alebo vycestovat. Podnikatelia sa vam smeju rovno do oci ze vam viac ako minimum nedaju a ked sa vam nepaci ukazu vam dvere s pripomienkou ze na to miesto caka dalsich 50 ludi! Nie kazdy moze odist za pracou. Ludia sa tam trapia, naozaj tazko pracuju za minimum no to ludia z Bratislavi nepoznaju a nechapu nevedia co to je, nevedia si to predstavit! Moja mamka by sla robit aj za to minimum ale neni tam ziadne volne miesto a ked sa nejake najde tak tam dosadia niekoho z rodiny. Alebo radsej zoberu nejaku mladu pipku s ucnovkou lebo ma super postavu a je "pritulna". Robia sa aj fiktivne konkurzy aby to na vonok vyzeralo ako naozaj ale za vsetkym uz je vopred vybrana osoba, samozrejme nejaka znama ci znamy. A vedenie si z uchadzacov doslovne utahuje pri konkurze. Zeny v tridsiatke s administrativnou praxou a s maturou robia upratovacky za minimum! Len aby mali aky-taky prijem! Co ak by ste mili Bratislavcani sli na jeden rok na vychod npr. do Trebisova a po roku nam porozpravali ako sa vam vodilo? Ludia sa tam snazia ale tam je obrovska nezamestnanost , vychodniari vam nechcu brat pracu, len sa snazia prezit! Velmi by pomohlo keby sa prisli nejaki investori aj na vychod nie stale len na zapad. Dajte aj nam sancu! Jeden bratislavcan mi raz povedal ze ludia zavidia ak mas peniaze. ze by si mali radsej najst dve prace ako ma on a robit vyse 70 hodin tyzdenne. Nech mi radsej niekto povie kde najst aspon jednu pracu na vychode!!! A nie dve to by sa stal asi zazrak! Mozno ak by si pracoval v supermrkete ako dokladac, pripadne v pokladni a plus nieco dalsie ale co? V dalsom supermarkete robit nemozes, nedaju ti z prace suhlas pracovat zaroven u konkurencii. V supermerkete pracujes na smeny takze ktora firma sa bude prisposobovat tebe a tvojmu menlivemu pracovnemu casu??? Moja znama hned po skonceni skoly sla do Bratislavy a bez problemov dostala pracu predavacky za nastupny plat 9tisic a to bolo asi pred piatimi rokmi!!! po troch mesiacoh to bolo viac ako 13tisic!!! V tej dobe sme na vychode zarabali priblizne 6ticis cisty plat po troch rokoch v jednej firme!!! A vsetky moje zname mali vraj mensi plat. Nech sa mi nik neopovazi povedat ze vsade na Slovensku maju predavacky rovnaky plat. Dokonca v nemenovanom supermarkete na tej istej pozicii dievcata zo zapadu v Trnave mali plat o 3tisicky vyssi ako dievcata v rovnakej funkci s rovnakym poctom odpracovanych hodin na vychode slovenska! Preco??? Nemozeme sa branit ako som spominala bud sa prisposobime alebo ostaneme bez prace. Zdieraju nas! A to velka cast ludi z Bratislavi pracuje tiez vo Viedni , takze nech sa mi tu Bratislavcania nestazuju ze byvanie je pre nich drahe! Glavne ked robia vo Viedni a mnohi co sa tam uz narodili maju krasny zaklad od svojich rodicov, su ciastocne zabezpeceny, urcite rodicia maju byt a peniaze. Na vychode vam ani rodicia nemozu pomoct lebo nemaju ani na prezitie! Skuste sa vzit do nasej situacie my chceme pracovat , necheme kradnut nikomu pracu ale neda sa, neda! Preco nas koli tomu odsudzujete a nesnazite sa nas pochopit a podporit???
    publikované: 29.01.2007 03:29:56 | autor: Vychodniarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. RE:
    Chápeš Bratislavu ako niečo, že sem prídeš a od toho ako si šikovná (tak si sa prezentovala), sa ti bude práca sama ponúkať - jedna radosť. Mám takú dcéru, ako si ty. Študuje a popri štúdiu maká, niekedy odrobí toľko pracovných hodín na brigádach, ako ja v omnoho lepšie platenej práci. Práca (tá lepšie, vôbec nie dobre platená!) jej nespadla do lona sama, ale tiež sa borila s problémami, ale nepodala sa, vydržala. A zo začiatkku dostávala tiež nejakých 40,- Sk/hod.
    Ale úprimne povedané, trochu sa odosobni zo syndrómu blavákov a možno práve ty pohneš tými stojatými vodami v Bratislave. Niektorí východniari sa o to pokúsili, resp. stále pokúšajú... Budem ti držať palce, tiež som sa sem dosťahoval a nikdy nebudem pravým blavákom, možne že mi viac, ako tebe, vyhovuje valal, ale v Bratislave vidím viac pozitívneho ako negatívneho a to asi preto, že to poznám.
    publikované: 29.01.2007 08:40:02 | autor: laco (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. Nestacim sa divit
    Tolko hluposti na kope som uz davno necitala... moja draha, rid do Bratislavy, zi tu, najdi si pracu, kup byt... a potom napis, ako sa ti zije lepsie, a ako je to OMNOHO lahsie...
    ...ale ked sa niekomu ulavilo
    publikované: 29.01.2007 09:22:15 | autor: BA (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. Bratislavcan
    beriem ale k bodu 5: a odkial docerta mam zobrat prachy na zalozenie vlastnej firmy ked ich nemam (bohuzial moji rodicia nie su prachci z dobrej stvrte, som rada ze som mohla vobec studovat) a navyse nemam ziadne skusenosti, takze by som urcite o tie prachy prisla....
    a k bodu 6: tak po tejto vete si myslim ze si riadny obmedzenec...ano som nespokojna s niektorymi vecami, tym ze zeny su pre chlapov podradne, s tym ze ked nevyzeram akomodelka nemam sancu na pohovore na asistentku riaditela (aj ked slecna co to vyhrala mala dokoncenu akurat strednu a pri rozhovore s nou som mala pocit, ze cely svet je o mejkape a silokach)...ano som nespokojna. Ale problem nie je nespokojnost, ale bezmocnost, ze niektore veci nedokazem zmenit
    publikované: 29.01.2007 14:36:24 | autor: kc (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. pre BA
    ja len, ze kazdy kto odisiel do blavy z kosic, alebo okolia (v kosiciach studujem) je cely nadseny, ze si po par dnoch nasiel pracu, po par mesiacoch kupil byt, po dalsich isiel na dovolenku k moru.... proste mi tu kazdy dava najavo, ze ked nie som v blave, tak som nikto a nikdy nic nedosiahnem a tam sa mi vsetci budu hadzat pod nohy...proste je to o tom....aj ked urcite realita nie je taka ruzova ako to ja vidim....
    publikované: 29.01.2007 14:39:21 | autor: kc (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. to kc
    beriem ale k bodu 5: a odkial docerta mam zobrat prachy na zalozenie vlastnej firmy ked ich nemam (bohuzial moji rodicia nie su prachci z dobrej stvrte, som rada ze som mohla vobec studovat)

    odpoved: zarucna a rozvojova banka napriklad program podnikatelka. pripadne akakolvek ina banka. co to ma co s prachatymi rodicmi? ak ides podnikat, beries riziko. ak nie je kapital, da sa pozicat. ad zakladne imanie: mozes byt zivnostnicka, nemusis byt pravnicka osoba. ak chces byt pravnicka osoba, napr. sro, nemusis zlozit cele zakladne imanie, resp splatit svoj podiel, hned.

    zatial mi toakosi zavana skor len neracionalnym stazovanim sa ..

    ad prispievatel vyssie .. pol rodiny je z trebisova. stravila som tam dostatok casu. sikovni sa nikdy nestazovali ani tam a par mojich rodinnych rovesnikov sa tam vratilo, pretoze BA akosi nesplnila rpedstavy - sokovani zistili, ze aj tu sa treba pretlkat
    publikované: 29.01.2007 14:53:31 | autor: bratislavitae (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. to kc
    a ad posledny post .. co tam po tom, kto co hovori?

    imo ma pravdu moja kamaratka, ktora sa po par rokoch v BA vracia do Kosic. nielen preto, ze je to jej mesto, ale aj preto, ze sama vie, ze bud bude nariekat, ze sa v KE nic neda, alebo to tam aspon trochu nastartuje napr s projektami. je to aj o lokalpatriotizme.
    publikované: 29.01.2007 14:56:31 | autor: bratislavitae (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. Prilezitost
    Zda sa, ze je pre vacsinu ludi problem vcitit sa do pocitov druhych. Lahsie je obhajovat svoje pocity a zazitky a presviedcat ostatnych, ze "o tom" je ten zivot. Tak ako na vychode aj v Blave ziju ludia z prijmov, ktore im ledva stacia na uspokojenie tych najzakladnejsich potrieb. Ale predsa pomer "bohatsich" a "chudobnejsich" je urcite uplne iny. Tiez prilezitosti je podstatne viac ako inde. Je tu lahsi pristup k vzdelaniu a tiez k zaujimavejsej praci. Teda podla mna, ci clovek zaraba a kolko zalezi nie od toho, kde momentalne zije, ale o zdravi, rodinnom zazemi a miere ochoty nieco obetovat.
    publikované: 29.01.2007 15:07:00 | autor: ga (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. ono to bude niekde uprostred
    nie som ani z vychodu ani z BA. som z NZ, co je juh slovenska, a nie je to tam o nic lepsie.
    v BA som studovala. a ako som sa namahala, nijak som lepsiu brigadu ako pokladna nezohnala. tak ti poviem moja, nesypu sa ti ponuky. MUSIS HLADAT, kde kolvek si. ci v BA, ci v Prahe, ci v Budapesti. nikde sa ti nic nesype do narucia.
    mam na slovenske pomery nadpriemerny plat. ale poviem ti, nie je to med lizat. zit vo velkom meste, je narocne a nakladne. okrem najmu a rezijnych nakladov mas dopravu v meste, a ked chces ist na obed, pocas prace, a nevaris si, nestoji to malo, ver mi. okrem toho, ked chces nieco robit mimo prace, ci uz sport, zabava, hocico, je DVAKRAT drahsie. viem to, som z maleho mesta. pr. v NZ som chodila na aerobic za 30 skk, teraz pod 100 sa nedostanem(v prepocte 100 skk je uplne skvele a lacne). znie to ako nadstandard, ale ked cely den sedis v praci....
    na druhej strane ta chapem, pretoze som tiez mala male sance (hlavne s mojou slabou anglinou). a preto som v NZ nezostala. velke mesto ma vela nevyhod (pre mna najhorsie je znecistene prostredie), ale inak to nejde.... preto som nieco robila, vedela som ze musim. VS titul je jedna vec, to ta moze len odstartovat, ostatne musis sama....
    publikované: 29.01.2007 17:47:12 | autor: Viera (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. a este
    vela ludi zijucich v BA, nie je povodom z BA, zacinali niekde uplne inde, mozno na tom vychode slovenska....
    publikované: 29.01.2007 17:48:24 | autor: Viera (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. re
    dost neohrabanym sposobom zovseobecnujes, co je samo o sebe poruchou komunikacie a vedie k destrukcii. niet sa potom cudovat, ze dostavas reakcie ake dostavas. zaujimalo by ma ale, co ta vedie k tomu takto zovseobecnovat? to ze par ludi ti povie nieco, co sa ti nepaci a s cim nesuhlasis, pripadne je to obycajna primitivna urazka, este neznamena, ze vsetci su taki isti. ja by som tiez vedel rozpravat skusenosti s vychodnarmi, madarmi a inym prislusnikmi skupin urciteho spektra, ale to este neznamena, ze ich vsetkych budem rovnako oznacovat. takze otvor trosku viac zmysly, zmen pristup a zistis, ze nie je vsetko cierno-biele. vela stastia.
    publikované: 30.01.2007 15:22:51 | autor: fn. (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. pre blavaka
    Som vychodniar, ale nedivam sa na sved ocami autorky ani Lemy, ktoru dobre poznam. V niecom im dam za pravdu a v niecom im budem oponovat.
    Je logicke, ze hlavne mesto ktorejkolvek zvycajne ponuka viac pracovnych prilezitosti ako periferie. Ale je volbou clovek, ci sa rozhodne zit v centre, alebo na periferii. Nikto nikoho nikde nedrzi nasilim.
    Statistika hovori jasne, ze v BA je najnizsia nezamestnanost na Slovensku, teda logicky to znamena, ze je v BA viac pracovnych prilezitosti ako v inych regionoch.
    Od prechodu na samospravu sa pokial viem (nemam to 100% overene), obmedzil prisun penazi z centraly a bohatsie regiony by mali byt na tom lepsie. Moja skusenost je, ze kamarat co uci v BA mal 13 a 14 plat plus odmeny a moja manzelka co ucila vo Vinnom (taka dedinka pri Michalovciach), bohuzial v tom istom case nedostala nic. Ale to je jej volba, takze sa nestazujem, iba uvadzam fakty.
    Zarucna a rozvojova banka je celkom zabavna institucia a podobne ako aj ostatne banky, chce viac zaruk, ako je ti ochotna dat. Ak by financny trh fungoval ako v normalnom svete, tak ten uver dostanes uz len pri slusnom podnikatelskom zamere. U nas musis ale mat: slusny podnikatelsky zamer, 120% rucenie, a zvycajne este niekoho znameho. Poznam to, podnikam uz od 1994 roku a nepomohol mi nik okrem seba sameho.
    Kde sa toci viac penazi, kazdy bohatne. Kym v BA sa tocia ako na kolotoci, tu na vychode nie je co, aj ked... Kopec ludi pracuje na cierno, lebo aktualny statny danovy a poistny system im zoberie viac, ako im dava. Opat je to volba.

    Ale podme k clanku. Nadavat na BA je podla mna nemiestne a vyhovarat sa obmedzenia miesta, kde zijeme, je alibizmus. Kazdy z nas sa moze rozhodnut. Dnes si poviem, koncim v Michalovciach a zajtra zacnem v BA. Poznam ludi, co spravili taketo rozhodnutie. Rovnako poznam ludi z BA co si povedali, idem do Sydney, New York-u. A uprimne, nepoznam takych, co by prisli z BA do Michaloviec, lebo je tu lepsia praca a lepsi zivot. A se opat pri volbe.

    Kazdy z nas si moze vybrat, kde bude zit. No nema pravo obvinovat druhych za svoje rozhodnutie. V BA sa maju mozno lepsie, no a co, doprajem im.
    publikované: 30.01.2007 22:27:04 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. brrr
    napisal som sved, fuj mi, hamba mi, svet bol, je a vzdy bude svet
    publikované: 30.01.2007 22:27:53 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. to fn:
    ved prave preto aby vsetci pochopili, ze nehovorim o vsetkych bratislavcanoch som ich oznacila za blavakov... tak isto ako by som povedala ze cigani u nas ma opluju kdekolvek v meste a nie romovia, lebo aj romov poznam dost a su mili a slusni.... proste blavak je ten bratislavcan, co si mysli ze kosice su v rusku a ze svet je gombicka a vsetci su idioti....to je blavak....
    publikované: 31.01.2007 07:03:15 | autor: kc (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. pre bratislavitae
    Tak to je sice skvele...ale to tiez asi plati len v bratislave. Ked este nebol internet tak v mode, tak sme spolu s kamaratom informatikom chceli zalozit malicku kaviarnicku. IRB nam nedala vobec nic, lebo sme nemali dostatocne rucenie. Nasli sme moznost podprory podnikania tusim to bolo z uradu prace...nejakych 200000, tam im stacil len a len podnikatelsky zamer. Pacil sa, peniazky schvalili. My sme nakupili par strojov, antenu, zabezpecili miesto. Vsetko islo super, aj zisk sa nam obcas vytvoril. Po asi 5 mesiacoch nam to tam uplne vykradli. Aj ked bolo vsetko poistene (lebo taka som ja, vsetko poistujem, pre istotu), z poistovne nam nic nedali, lebo nenasli vinnika....akoze super. Kseft sme zabalili. Nastastie sme o ziadne peniaze neprisli. Keby sme mali uver alebo co, tak by sme to teraz splacali z vlastnych....taky je zivot u nas. Ja osobne sice mam krasne napady na podnikanie, no mam averziu k riziku. Preto by som si radsej nasla peknu pracicku v nejakej firme a nezacinala vlastnu firmu. Lenze co som bola na pohovoroch, vsade mi ponukaju 8-10000 hrubeho. No akoze uznaj, ze ak z 8 tisic odcitas vsetky dane a odovdy, ostane ti minimalna mzda...za taku by si ty v blave pracoval/a? Urcite nie, lebo by to nepokrylo tvoje naklady. A ani u nas by ti to nepokrylo naklady, hlavne ak planujes mat rodinu, tak to uz vobec. Zatial nastastie este studujem. Ja vlastne ponuk mam viac, aj ma niekde chceli hned vziat, lenze za mizerny plat. Tak preto dufam, ze z cloveka bez skusenosti a bez titulu sa zo mna stane clovek sice bez skusenosti ale s titulom a aspon podmienky pre prijatie do zamestnania budem mat lepsie. Chapes?
    publikované: 31.01.2007 07:10:48 | autor: kc (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. to dmiba
    No ja by som sa velmi rada rozhodla odist kamkolvek na svete. Anglictinu mam slusnu, ale zial mam na slovensku urcite zavazky. Som jedinacik a rodicia su chorlavi, nemozem ich tu nechat odkazanych na seba. Navyse tu mam milovanu osobu s ktorou sa chceme vziat...to by bolo fakt skvele manzelstvo keby on ostal tu a ja isla tam. A najdolezitejsi su kamarati. V bratislave som si za 3 tyzdne nenasla ziadnu kamaratku ani kamarata. Boli taky co chceli jedine, boli take co chceli kupit drogy...a ked vysvitlo ze nic nemam tak sa zdekovali. Sesternice a bratranci ma s kdekym pozoznamovali. Keby som nemala kamaratov tu u nas, tak si poviem, ze je to asi vo mne, ze nedokazem najst spolocnu rec. Lenze asi to tak nie je...skor je to v mentalite ludi z maleho velkomesta...
    publikované: 31.01.2007 07:14:17 | autor: kc (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. za mizerny plat?
    ked je to dobra praca, a bude sa lesknut o dva roky v mojom zivotopise, preco nie? a 10tis. nie je az tak mizerny plat, moja mama nezaraba ani tolko....
    publikované: 31.01.2007 09:57:09 | autor: Viera (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. for KC
    KC, ale ja rozumiem ako tomu, ze prax je potrebna, ze vs titul a vzdelanie zvysuje sance, tak i tomu, ze kazdy chce slusny zivot , a tom som nikdy ani nepolemizovala :)

    protest smeroval k mierne, podla mojej skromnej mienky, skreslenym predstavam o zivote v bratislave. nie je tazsi ani lahsi, v niecom podstatne narocnejsi, v niecom mozno jednoduchsi. nezamestnanost je mozno nizka, ale sama som sledovala cca 6 mesiacov, ako si priatelia (ja som mala stastie), ci uz pravnici alebo pedagogovia ci ludia z filozofie pracu tazko ako absolventi hladali, napriek tomu ze su sikovni - na kopu postov boli odbyti ako prekvalifikovani .) a na posty s adekvatnou kvalifikaciou zas primladi/neskuseni. a nebolo to teda lahke obdobie (2 roky spat)

    ad ZRB - nuz, podnikam tiez, aj ked podstatne kratsie ako ty dmiba, 2 z kamaratok, ktore si pracu tiez dlho nevedeli najst, takisto a problemy sme nemali, aj uver siel lahko, aj platobne podmienky su fajn. co sa zaruk tyka, v tomto je zrb az smiesna, dokonca tak neformalna, ze by som na nu ako pravnik poslala audit (videla som 1 zmenku, co je cisto formalny ukon, ktora mala formalne nedostatky ergo je podla mna cela neplatna, ale to by bolo nadlho - rada by som videla, ako vymahaju pohladavky). btw, moja firma ruci majetkom na Zahori, mimo Bratislavy, kde ma aj sidlo.

    a este raz ku kc, nikto netvrdi, ze podnikat mas :) ibaze tvoje prve ohradenie bolo v duchu "nemam bohatych rodicov" a prave na to som reagovala. kazdy znesie istu mieru rizika a nie je u kazdeho rovnaka. co sa tyka minimalnej mzdy, napodiv odpovedam ano - presne to idem uz o par mesiacov spravit a cisto dobrovolne. idem do zlej situacie a dufam v lepsiu, ako barlicka mi sluzia prave dvojrocne uspory (a aby som ich mala, tvrdo som si odopierala) a samozrejme sanca, ze som bola doteraz zamestnana na celkom prestiznom mieste, ergo ak by sme padli velmi na papulku, viem sa z toho snad pozviechat. a snad nie .. ale prave o tom ten bungee jumping proste je :)

    ako vravi dmiba, je to a bude to u kazdeho, nielen u Teba, vsetko len o volbe. a volbach dalsich a dalsich a dalsich .. nic nie je nikdy jednoduche :)

    a mentalita ludi z maleho velkomesta .. opat to robis .) co rovnako zvadza k posudzovaniu mentalit ludi .. co ja viem, kosic? :) proste nemam rada akekolvek generalizácie, tie sú postavené na pocitoch (ako napr ty a priatelstva v BA ..), ale obcas vyustia skor vo velke pohromy, nez jednoduchsi pohlad na svet. zaoberaj sa skor ludmi jednotlivo, ak mozem poradit .) ak uz nahodou do tej BA niekedy prides zit, hoci len nacas, mozno Ta prekvapi, ze ludia si vsade len (a az) .. ludmi :)
    publikované: 01.02.2007 02:00:08 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  37. otras
    obycajna zakomplexovana, zatrpknuta ""vychodnarka"", co nadava na Bratislavcanov. si myslis, ze nam to tu pada do lona?? absolutne chory postoj. je mi na zvracanie z podobnych nazorov. mam pocit, ze by si sa sem velmi rada dotrepala ... ale takto daleko nezajdes .. :/
    publikované: 01.02.2007 21:40:08 | autor: seb (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. sice som uz nechcela zasa nieco hovorit, ale este poviem
    bratislavitae - ved ja viem ze vsade sa najdu vselijaki ludia, ja len hovorim o svojich pocitoch z bratislavy. Vsade kde sme dosli boli sami vyuzivacni ludia. Nemas co ponuknut? tak ahoj a uz sa neukazuj. Ked pridem do presova alebo do bystrice, hned sa najde kopa ludi, ktori chcu pomoct aspon na zaciatok. Mozno za to cakaju odplatu, ale tu aj dostanu, lebo pomohli. Bola som v ostrave, trebici (tie su viac na zapad ako bratislava) a aj tam sa vzdy nasli ludia, co pomohli, vysvetlili, poradili.... v bratislave som nenasla ani jedineho a to som tam bola podstatne dlhsie ako inde a rozhodne som nesedela doma.
    Kamaratka je v blave uz od skoncenia strednej. skoncila skolu, nasla si perfektnu pracu ako absolvent bez praxe. Zaraba tolko, ze ja o tom ani nesnivam. A to nema ziadnu prax. A aj tato kamaratka, sice blavu zboznuje mi povedala, ze tu nenasla ludi, s ktorymi by sa mohla kamaratit. Vsetky jej kamaratky, kamarati su "pristahovalci", co si podobne ako ona po skole vybrali ostat tam. Bratislavcania jej pripadali, ako keby ze pocuju iny nez bratislavsky prizvuk, tak sa s nou ani nebavia.
    Proste mne je bratislava absolutne nesympaticka. Aj napriek tomu ze tam mam podstatnu cast rodiny z mamkinej strany.
    publikované: 20.03.2007 09:26:21 | autor: kejsinka (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. a este sebovi (alebo sebine?)
    zlatusik, ja neni som zakomplexovana, len hovorim o tom, co pocujem, vidim, co som v blave zazila. Ide o vlastne skusenosti. Viem ze ani v blave to neni superruzove, lebo to neni nikde na svete. Ale chcem povedat, ze v bratislave, aspon co sa zamestnania tyka ma clovek trikrat take sance ako v kosiciach (ktore su mimochodom druhe najvacsie na slovensku). V kosiciach mas nezamestnanost okolo 19%, v blave cca 5%. To znamena, ze v kosiciach si pracu nenajde kazdy 5 clovek, v bratislave iba kazdy 20...takze 15 ludi ma lepsiu sancu v blave ako v kosiciach. samozrejme ze jeden tupi zmagoreny trebars aj kosican, by darmo cestoval do blavy, lebo by ho nenechali ani hajzliky umyvat. Ale myslela som na rozdiel medzi sancami rovnako sikovnych a rovnko vzdelanych ludi.
    A k tvojej poznamke, ked uz sa mam niekam dotrepat, tak to radsej do prahy ako do bratislavy a urcite nie na trvalo. Kosice su skvele mesto a rada by som tu aj ostala....len by sa mohli zlepsit podmienky pre ludi...co sa dufam stane.
    publikované: 20.03.2007 09:31:39 | autor: kejsinka (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014